پیش شرط ظهور حضرت صاحب الزّمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف



در این وبلاگ تلاش می شود نقطه نظرات و اعتقادات مذهبی دکتر حسن عباسی از دیدگاه مکتب شیعه ی اثناعشری مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

پیش شرط ظهور حضرت صاحب الزّمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف

جناب آقای دکتر عباسی مدعی هستند که شرط ظهور آن است که ما جامعه را برای حضور حجت خدا آماده کنیم. سپس 1400 مسئله از جمله بانک، مدرسه، دانشگاه، بورس و ... را ردیف می­کنند و مدعی هستند تا این مسائل حل نشوند و ما یک الگوی اسلامی برای آنها نیابیم و پیاده نسازیم ظهور اتفاق نمی­افتد [سخنرانی دکتر عباسی با مضمون انتظار].

 همانگونه که ذکر گردید (راز غیبت و رمز ظهور)، نه علت غیبت برای ما روشن است تا با رفع آن توسط ما، غیبت هم به اتمام برسد و نه شرط ظهور را برای ما معین کرده ­اند تا با فعلیت آن ظهور اتفاق بیافتد. لذا لازم است تا ایشان به سوالات ذیل پاسخ دهند که:

  1. با کدام دلیل و مدرک مدعی هستند که "پیش ­شرط ظهور این است که ما جامعه را آماده کنیم و تا جامعه آماده نشود ظهور اتفاق نمی­افتد"؟
  2. اگر بناست ما جامعه را اصلاح و آماده سازیم تا امام زمان ظهور نمایند، پس فایده­ ی این امام زمان چیست؟ خوب ما که خود جامعه را اصلاح کرده ­ایم خودمان هم اداره می­کنیم! (البته این حرف بدان معنی نیست که ما نباید در اصلاح جامعه کوشا باشیم و نسبت به جامعه بی تفاوت باشیم بلکه بدین معنی است که در کنار اینکه وظیفه­ ی دینی ما ایجاب می­ کند که در اصلاح امور جامعه تلاش کنیم و در پی اجرای دستور الهی امر به معروف و نهی از منکر باشیم و لی در عین حال حق نداریم از خودمان پای دین حرف در آورده و برای امور الهی که به ضرس قاطع بر ما پوشانده شده­ اند و به ما توصیه شده که در مورد آنها حتی از خود معصومین علیهم السّلام هم سؤال نپرسیم، دلیل ­تراشی کرده و پا را فراتر نهاده از دلایل خودساخته، نتیجه­ گیری هم بکنیم.)
  3. آیا نتیجه­ ی این تفکر (تا جامعه اصلاح نشود امام زمان ظهور نمی­ کند!) چیزی جز به حاشیه راندن امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف نیست!؟ حال آنکه جزء وظایف حتمی شیعیان در دوران غیبت گسترش نام آن حضرت است [مکیال­المکارم، وظائف­المنتظران].
  4. اگر ده­ها هزار ساعت سخنرانی جناب آقای دکتر عباسی جستجو شود چند دقیقه سخنرانی در مورد امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف می­ توان پیدا کرد جز اینکه در همان چند دقیقه سخنرانی هم تلاش می­ کنند امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف را به حاشیه رانده و خود و افکار خود را مطرح نمایند؟
  5. آیا دلیل این جور ادعاها نتیجه­ ی چیزی جز دوری از ثقلین و اعتماد داشتن و متکی بودن به فکر خویش نیست؟ همان بلایی که عده ­ی زیادی را که می­ خواستند بدور از تعالیم و وعده­ های الهی کاری را انجام دهند و نهایتاً افکارشان سر از ناکجاآباد درآورد.

ضمنا ائمه علیهم السلام صریحاً تعیین شرط و وقت برای ظهور را رد کرده اند. به روایات زیر دقت نمایید:

 

 «عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ ع فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّت‏؛ ابی بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند که: از او درباره قائم علیه السلام پرسیدم؛ فرمود: وقت گزاران دروغ گفته‏اند. ما خاندانی هستیم که وقت را تعیین نمی کنیم‏»(الکافی، ج 1، ص 368)

امام باقر(علیه السلام) فرمودند:

«یَظْهَرُ کالشِّهابِ الثّاقِبِ فی اللَّیْله الظَّلْماء؛3
امام عصر (عجل لله تعالی فرجه الشریف) همچون سنگ آسمانیِ شکافنده در شب تاریک ظاهر می‌شوند.»

 

عَنْ اَبى عَبْدِاللّه ِ عليه السلام قالَ: فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ كُلَّ صَباحٍ وَ مَسآءٍ. [بحار ج 52 ص 145]
امام صادق عليه السلام فرمود: شب و روز در انتظار فرج باشید.

 

این بحث را با روایتی از امام جواد علیه­السّلام به پایان می­رسانیم:

إِنَّ الْإِمَامَ بَعْدِي ابْنِي عَلِيٌّ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِي وَ الْإِمَامُ بَعْدَهُ ابْنُهُ الْحَسَنُ أَمْرُهُ أَمْرُ أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طَاعَتُهُ طَاعَةُ أَبِيهِ ثُمَّ سَكَتَ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَنِ الْإِمَامُ بَعْدَ الْحَسَنِ فَبَكَى ع بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنْ بَعْدِ الْحَسَنِ ابْنَهُ الْقَائِمَ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرَ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّيَ الْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَكْثَرِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ سُمِّيَ الْمُنْتَظَرَ قَالَ لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ الْجَاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا الْمُسْلِمُون‏.

امام پس از من فرزندم علىّ است، دستور او دستور من و سخن او سخن من و طاعت او طاعت من است و امام پس از او فرزندش حسن است، دستور او دستور پدرش و سخن او سخن پدرش و طاعت او طاعت پدرش باشد، سپس سكوت كرد.

گفتم: اى فرزند رسول خدا! امام پس از حسن كيست؟ او به شدّت گريست و سپس فرمود: پس از حسن فرزندش قائم به حقّ امام منتظر است، گفتم: اى فرزند رسول خدا! چرا او را قائم مى‏ گويند؟ فرمود: زيرا او پس از آنكه يادش از بين برود و اكثر معتقدين به امامتش مرتدّ شوند قيام مى‏ كند، گفتم: چرا او را منتظر مى ‏گويند؟ فرمود: زيرا ايّام غيبتش زياد شود و مدّتش طولانى گردد و مخلصان در انتظار قيامش باشند و شكّاكان انكارش كنند، و منكران يادش را استهزا كنند، و تعيين‏ كنندگان وقت ظهورش دروغ گويند، و شتاب‏ كنندگان در غيبت هلاك شوند، و تسليم‏ شوندگان در آن نجات يابند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: نفد، ،
:: برچسب‌ها: نقد, دکتر, حسن, عباسی, امام عصر, رمز ظهور, راز غیبت,
ن : مدیر
ت : سه شنبه 3 شهريور 1394



به نظر می­ رسد جناب آقای دکتر عباسی متوجه مشکلات عدیده­ ی موجود در جامعه (از ساختار بانک و دانشگاه گرفته تا مدرسه و خانواده و ...) شده ­اند اما با توجه به بحث­های موجود به نظر می­رسد کُمیت جناب آقای دکتر عباسی در زمینه­ ی باورهای دینی شدیداً لنگ می­ زند و با توجه به اینکه اساس فکری هر نظریه ­پرداز باورهای دینی او می­ باشد لذا به راه حل­ های ایشان در مورد مسائل مطروحه (در صورت وجود) نیز باید با دیده ­ی شک نگریست و لازم است نظریه­ های ایشان در سایر حوزه­ ها نیز در مطالعه­ ای جداگانه با استفاده از ثقلین مورد بررسی قرار گیرند.